Wózki widłowe to urządzenia zyskujące coraz większą popularność w wielu branżach. Są z powodzeniem używane we wszelakich halach, magazynach, składach i różnych większych przedsiębiorstwach. Umiejętność ich obsługi wymaga ukończenia krótkiego i niedrogiego szkolenia, zakończonego państwowym egzaminem przed Urzędem Dozoru Technicznego. Podczas takiego szkolenia, jednym z szeroko omawianych zagadnień, jest budowa wózków widłowych, zwanych też urządzeniami transportu bliskiego.
Jak zbudowane są wózki jezdniowe podnośnikowe?
Wyróżniamy kilka rodzajów wózków widłowych, różniących się nieco budową niektórych elementów. W większości przypadków, w każdym pojeździe bliskiego transportu znajdziemy takie części, jak:
- stalowa rama wózka – będąca bazą dla całej konstrukcji,
- podwozie – wyposażone w trzy lub cztery koła,
- silnik niskoprężny, zasilany gazem ciekłym LPG lub benzyną, silnik wysokoprężny, w którym stosuje się olej napędowy, lub silnik elektryczny pobierający prąd z akumulatora,
- widły – stalowe elementy w kształcie litery L, umożliwiające podnoszenie palet i innych przedmiotów o znacznym tonażu,
- przeciwwaga – niezbędna, by utrzymać stabilność wózka i umożliwić bezpieczne podnoszenie ciężarów,
- pionowy maszt – jest używany do ponoszenia, opuszczania i przechylania ładunków,
- części ochronne – kabina operatora, metalowa klatka bezpieczeństwa, krata ochronna oraz karetka, zwana też płytą czołową.
Wózki widłowe są urządzeniami bardzo zwrotnymi, umożliwiającymi precyzyjne manewrowanie nawet w istotnie ograniczonej przestrzeni. Zależnie od ich budowy i przeznaczenia, mogą podnosić od kilkudziesięciu kilogramów, nawet do kilkudziesięciu ton. Są obsługiwane za pomocą kierownicy, pedału gazu i hamulca, czasami również sprzęgła.
Kierując wózkiem, oprócz przemieszczania się, można wykonywać takie ruchy, jak podnoszenie i opuszczanie wideł obciążonych przewożonym towarem, przesuwanie karetki z widłami w prawo lub lewo oraz przechylanie masztu w stronę operatora i przeciwną.
Zależnie od posiadanej kategorii, operator może obsługiwać wózki jezdniowe podnośnikowe – w tym specjalizowane (jest to kategoria I WJO), wózki jezdniowe podnośnikowe bez specjalizowanych (II WJO) lub wózki prowadzone i zdalnie sterowane (III WJO).